خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1399/01/22 6:55:21 AM

زارعی مطرح ‌کرد؛

تحلیل روند فروپاشی پروژه جهانی‌سازی غرب و تأملاتی پساکرونایی، در عالمی شدن راه فطرت 

دکتر مجتبی زارعی، عضو اندیشه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و رییس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: زیست جهان راهی جز عقل ابزاری و علم ابزاری نمی‌دانست، اینک اما وقتی فهمید قد و اندازه علم ابزاری حتی کوچک‌تر از ذره کوچکی به نام ویروس کروناست، به‌یکباره از مأذنه‌های کلیساها و مساجد و دیرها و خانقاه‌های اروپا صدای حزینی بلند شد که به سوی خدا ندا در دادند.

تحلیل روند فروپاشی پروژه جهانی‌سازی غرب و تأملاتی پساکرونایی، در عالمی شدن راه فطرت


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، نخستین نشست تخصصی اندیشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با موضوع «آینده‌‌پژوهی مهدویت و پساکرونا» توسط سازمان بسیج اساتید کشور در این سازمان به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

 در این نشست، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور و عضو گروه اندیشه سیاسی دانشگاه تربیت مدرس به ارائه «تحلیل روند فروپاشی پروژه جهانی‌سازی غرب و تأملاتی پساکرونایی، در عالمی شدن راه فطرت» پرداخت.

 وی در ابتدای این نشست اظهار کرد: به نظر می‌رسد در انتهای سال ۹۸ و در طلیعه سال ۹۹ دو مقوله مهم امنیت و سلامت، به مقولاتی بین‌الاذهانی از میان سایر مباحث مطرح در جوامع علمی ایران و بخشی از جهان تبدیل شده است، چنانچه در روایات اسلامی نیز عنوان شده است که: «نعمتان مجهولتان الصحه و الامان»؛ ذکر این مقدمه به این دلیل است که ایران و جهان با نظریه امنیت انسانی و بدون مرز مکتب سلیمانی که رضوان خدا بر او باد و نیز با تحولات و رفتارهای بیولوژیک ویروس کرونا بر موضوع امنیت در صحت و تندرستی مواجهه یافته است.

 رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: در این فرصت کوتاه شاید بتوان پیرامون دو مقوله مهم گفته شده، نظریه دهکده جهانی و نظم سیاسی، فرهنگی و غیره برآمده از آن، به گفتگو نشست و برای آینده جهان به تامل نظری پرداخت؛ دهکده جهانی که به مدد فناوری‌های تکنولوژیک، مدعی آفرینش شخصیت و شهروند جهانی بود اینک با تحولات کنونی و پساکرونایی با چالش‌های جدی در سرشت خود مواجه شد. مارشال مک لوهان می‌گفت رسانه همان پیام است و این تنیدگی به زیست جهان، این دهکده ادعایی، سر و شکلی فلسفی و حکمروایی داد، جهانی که در افق فناوری‌های ارتباطی و برخاسته از وب سایت‌ها، موتورهای جستجو و... است.

 زارعی ادامه داد: نظریه‌پردازان این زیست جهان و مبلغان ایرانی آن به‌خصوص در حلقه کیان از دهه ۷۰ می‌گفتند بخواهید یا نخواهید دهکده جهانی اتفاق می‌افتد و نمی‌توانید درب اتاق و منازل خود را به روی مأموران سرشماری دهکده جهانی ببندید و اینگونه به‌عنوان پیاده نظام این زیسته ایدئولوژیک به جهان سنت‌ها و انقلاب اسلامی یورش می‌بردند! اما چون این زیست جهان برخوردار از ظرفیت و سعه وجودی انسان الهی نبوده و با سیاست‌های جامع و پایدار انسان جویای حقیقت شکل نگرفته و خود تولیدکننده انسانی جدید و دیجیتال بود به یکباره در تحولات پساکرونایی، ما فی‌الضمیر خود را عیان کرد.

 وی با اشاره به اینکه در این زیست جهان، دنیای دیجیتال و کوچک شده فارغ از جهان حقیقی و زیست جهان انسان الهی، اینک بخشی از امکانات درونی خود را به نمایش گذاشتند، افزود: در واقع این افراد مصداق بیان امیر‌المومنین علی(علیه السلام) شدند که می‌فرمایند: «و یثیروا لهم دفائن العقول»، اعضای دهکده جهانی و به‌خصوص واضعین آن در مدل اول با مشاهده اندک رفتارهای بیولوژیک یک ویروس ذره‌بینی، با بازگشت به وضع طبیعی هابز، نشان دادند که انسان چگونه گرگ انسان است! نشان دادند خبائثی را که تاکنون در دنیای مجازی، پشت لنزهای دیجیتال آراسته شده بود.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ولی در سوی دیگر، جهانِ جویای پیشرفت در پرتو عقل غیرابزاری و غیردیجیتالی، به مرکزی برای ایثار و گذشت و رفتارهای شهادت‌طلبانه، مقابل بروندادهای بیولوژیکی این ویروس تبدیل شدند و این در حالی بود که در آن سوی جهان و در دهکده جهانی، آمریکا به‌عنوان مرکز سیاسی لیبرال دموکراسی اعلام حکومت نظامی کرد، در پایتخت‌های جهان به اصطلاح واضع دهکده جهانی، جنگ ماسک‌ها و سرقت در فرودگاه‌ها اتفاق افتاد و در برآیند کلی این رفتارها، فردگرایی ادعایی لیبرال به خودمحوری در شهرها و دولت‌های ادعایی لیبرال به دولت‌های نظامی و مستبد در پایتخت‌های کدخدایان دهکده جهانی تغییر ماهیت دادند.

 زارعی تاکید کرد: ️پرسش چالشی و ایرانی در این آیند و روندهای پساکرونایی این است که کجاست هیمنه فلسفی و ظرفیت حکمرانی جهان‌های اجتماعی تجویز‌کنندگان هستی‌شناسی و سبک زندگی مدرن؟! جهان‌های آقایان سروش- ملکیان و قدرت ستایش شده جناب ظریف، و نیز ویژگی‌های ویترینی و مشهورات عقل توسعه‌یافته مدح شده جناب سریع‌القلم، از مستوری دیجیتال به در آمدند و ماهیت واقعی خود را نشان دادند؛ آقای سروش! تقلیدتان از مکتب اثبات‌گرایی آنگاه که می‌گفتید پس از دوران ربانی و فلسفی، اینک به دوره علم رسیدیم و دین به اموری جز، رمز آلودگی قابل احاله نیست اینک تلفات سنگینی روی دست این سنخ از معرفت‌شناسی شما گذاشت.

  وی با بیان اینکه جهان اسکاندیناوی ستایش شده جناب ملکیان که هستی‌شناسی او به‌نوعی ارزش افزوده اقتصادی و نحوی راحتی زندگی بروکراتیک و نظم ویترینی در سوئد و نروژ و... بود، تصریح کرد: اینک در تمنّای ماسک‌هایی هستند که توسط دیگر واضعین نظریه دهکده‌ای شدن جهان و کدخدایان آن به سرقت می‌رود! آقای ملکیان به ایتالیا بنگرید که پرچم اتحادیه اروپا را به آتش می‌کشد؟! آقای سریع القلم! چرا عقل‌های توسعه یافته اینک به غارت فروشگاه‌ها پرداخته و برخی دیگر در صف تپانچه و مسلسل هستند؟ کو آن نظم آهنین مدح شده شما که هوش از سر دانشجویان بی‌خبرتان می‌ربود؟! جناب ظریف! پس کجاست آنهمه توانایی مدح شده آمریکا که اینک پرستاران آن برای حفاظت از جان در حال خدمت خود باید به دوخت پوششی از نایلن‌های زباله روی آورند؟!

 رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: اما این وضیت و برونداد ماه‌های اخیر مثل برخی دیگر رویدادهای مشابه راه فطرت انسانی نبود، نوعی پروژه در قالب جهانی‌سازی و تبیین ایدئولوژیک از مدل و زیست جهان غرب و به واقع همان آمریکایزاسیون بود. به همین خاطر اینک و در تحولات پساکرونا راه حقیقی بشر به روی جهان باز شده یا تمنا شده است که راه فطرت نام دارد و فطرتی که می‌گوییم یعنی انسان، استلزام ذاتی با سکولاریزم ندارد و خلیفه الله است و فارغ از نژاد، جغرافیا، رنگ و زبان بوده اما دارای رنگ الهی است و این در نهاد انسان به ودیعه گذارده شده است، چون انسان میل به شدن و صیرورت دارد.

 زارعی تاکید کرد: من تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کرونایی جهان را از حیث فرهنگی و دینی به فروپاشی بلوک شرق تشبیه می‌دانم، شوروی، سامعه خود را به روی راه دین بسته بود و دهکده جهانی نیز صدایی جز صدای خرد شدن مرزها از طریق وب سایت‌ها نمی‌شنید و صرفا به یک ویترین زیبا و بنگاه تبلیغاتی لیبرال دموکراسی تبدیل شده بود که اینک به نحوی به وضع طبیعی هابز بازگشته است؛ این زیست جهان راهی جز عقل ابزاری و علم ابزاری نمی‌دانست، اینک اما وقتی فهمید قد و اندازه علم ابزاری حتی کوچک‌تر از ذره کوچکی به نام ویروس کروناست، به‌یکباره از مأذنه‌های کلیساها و مساجد و دیرها و خانقاه‌های اروپا صدای حزینی بلند شد که به سوی خدا ندا در دادند.

 وی خاطرنشان کرد: پرواضح است که ما نباید به خبرسازی‌های ژورنالیستی شبکه‌های مبتذل فارسی زبان لندنی، سعودی، آمریکایی و صهیونیستی توجه کنیم آنگاه که کوته‌بینانه و با خام‌اندیشانه، سبک‌سرانه و برای بروز رفتارهای ضد ایرانی، جان مایه دینی ایرانیان را به تمسخر گرفته‌اند؛ بلکه ما باید در پرتو درماندگی‌های علم ابزاری و تقلیل عقل‌های ابزاری و برای نجات از خودمحوری‌های ستایش شده این سال‌ها، در مدح دهکده جهانی، راه علمی و سند جدیدی برخاسته از فطرت را به جهانیان معرفی کنیم، آینده جهان، آینده بازگشت انسان‌ها به مسیر فطرت خداجو و تعالی‌خواه و کمال طلبی بوده که در نهاد انسان به ودیعه گذاشته شده است.

 در پایان این هم اندیشی با رونمایی از اساسنامه اندیشکده راهبردی مهدویت و آینده پژوهی ، حجت الاسلام دکتر بهروز لک به عنوان مدیر این مرکز راهبردی از مجموعه اندیشگاه سیاست پژوهی و راهبرد نگاری جنبش استادی کشور منصوب شده است.پ

انتهای خبر///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز