خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1399/02/28 3:09:36 PM

دستاوردهای علمی دانشمندان مسلمان برای مقابله با کرونا 

دبیر نشست هفتم برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی در یادداشتی به بررسی ظرفیت‌های علمی و فرهنگی ایران و کشورهای اسلامی در مقابله با کرونا پرداخت.

دستاوردهای علمی دانشمندان مسلمان برای مقابله با کرونا


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، محمد‌مهدی جعفری دبیر نشست هفتم برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی در یادداشتی نوشت: «وقوع فراگیر بیماری کووید-۱۹، مقارن با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی را می‌توان از غافلگیرکننده‌ترین وقایع قرن بیست و یکم برای بشر دانست. فراگیری این بیماری، تصور مصونیت تام و تمامی را که در سایه توسعه شتابان علم و فناوری، برای بشر ایجاد شده بود از بین برد و زمینه‌ای شد تا نقاط ضعف و قوت دولت‌ها و ملت‌ها در بسیاری از عرصه‌ها نمایان شود.

رفتار حاکمیت و مردم در کشورهایی با نرخ درگیری بالا، معیار مناسبی جهت ارزیابی و قضاوت جهان‌بینی حاکم بر این جوامع و غنای فرهنگی آن‌ها است. در بسیاری از کشورهایی که خود را پرچم‌دار توسعه فرهنگی و اجتماعی می‌دانند، هجوم مردم برای تأمین مایحتاج روزمره سبب حیرت بسیاری شد؛ در این میان، رفتار مردم ایران به شکلی مثال‌زدنی، ریشه‌های خرد و فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی را به نمایش گذاشت. فداکاری و از جان‌گذشتگی مثال‌زدنی کادر درمان کشور، هماهنگی و همکاری توده مردم بدون استفاده از هیچ ابزار قهری جدی ازیک‌طرف و کمک‌های انسانی هم‌وطنان به یکدیگر از طرف دیگر، نشان از ظرفیت جدی این فرهنگ در مدیریت شرایط بحرانی و حتی ارائه راه‌حل داشت. آن‌چنان که مثال بارزی از "و یوثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه" را در عرصه گیتی به نمایش گذاشت و در اوج یک بحران بزرگ، آن‌چنان صحنه‌های دلپذیری را آفرید که کام همه را شیرین نمود.

اما سال‌هاست که ظرفیت‌های علمی و فرهنگی در ایران و کشورهای اسلامی مغفول مانده است و در شرایط این‌چنینی، نگاه و باور توده مردم به دنیای غرب، حاکی از شناخت ناکافی از ظرفیت‌های واقعی دنیای اسلام است. بنابر عقیده اغلب مورخین، تا پیش از حمله مغول‌ها (نیمه اول قرن ۱۳ میلادی)، کشورهای اسلامی مهد علم و تمدن و صادرکننده آن به کشورهای غربی بودند، اما پس از آن واقعه عظیم، آرایش قدرت و علم به‌تدریج در جهان تغییر کرد. در سال‌های اخیر، خیزش دوباره‌ای در میان نخبگان اسلامی جهت احیای توان بی‌نظیر دنیای اسلام در تولید و توسعه علم و فرهنگ رخ داده است.

بحران کنونی که در حال حاضر دامن‌گیر عمده کشورها و ازجمله ابرقدرت‌هاست، آوردگاه مناسبی برای درخشش دانشمندان مسلمان و به‌ویژه نخبگان ایرانی است تا با تکیه‌بر توان و استعداد خود، تصویر مخدوشی راکه با پشتیبانی قدرت‌های رسانه‌ای غرب از جهان اسلام در دنیا شکل گرفته است، اصلاح نمایند.

در این میان تلاش‌های گسترده‌ای در جهت حل این چالش در جهان اسلام رقم خورده است که در برخی موارد چشم‌های جهانیان را به خود خیره کرده است:

تولید یکی از سریع‌ترین کیت‌های تشخیص کرونا توسط یک بانوی دانشمند مسلمان، تولید سامانه هوشمند تشخیص کووید۱۹ توسط دانشمند ایرانی دانشگاه صنعتی شریف که با استقبال قابل‌توجه محافل علمی و پزشکی سایر کشورها روبرو شده است، آزمایش‌های بالینی موفق واکسن کرونا توسط یک مسلمان ترک، استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماران مبتلا و همین‌طور بهره‌گیری از پلاسما در این زمینه در ایران تنها گوشه‌ای از همت مسلمانان درزمینهٔ نقش‌آفرینی در عرصه‌های علمی در مواجهه با چالش کروناست.

در شرایطی که امروز جهان به‌طور فزاینده‌ای نیاز  به امید، تلاش و همکاری علمی نخبگان برای دستیابی به درمان مؤثر این بیماری دارد، به اشتراک‌گذاری تجربیات کشورها در مقابله با این بحران بزرگ و بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی و زیرساختی آن‌ها، راهبرد مهمی است که می‌تواند منجر به هم‌افزایی و تسریع در ارائه راه‌حل‌های مواجهه با این بحران بزرگ شود.

بر همین اساس، بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، با تکیه‌بر این باور که دانشمندان مسلمان با تکیه‌بر قدرت ایمان و اتکال به خدا و همین‌طور بهره‌گیری از استعداد و پشتکار خود می‌توانند در این آوردگاه بین‌المللی بدرخشند، نشست هفتم برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (STEP) در کشورهای اسلامی را با محوریت موضوع کرونا برنامه‌ریزی نموده است.

نشست هفتم استپ در تلاش است تا با برجسته‌سازی تجربیات و دستاوردهای جهان اسلام در مواجهه با چالش کرونا، بستر ایجاد هم‌افزایی در این زمینه را فراهم آورد تا علاوه‌ بر ارتقای ظرفیت‌های فکری و اعتماد‌به‌نفس دانشمندان مسلمان، نقش مؤثری در جهت احیای تصویر جهانیان از جهان اسلام را فراهم آورد.

به امید روزی که شاهد تحقق آرمان بزرگ امت اسلامی که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است باشیم.»

انتهای خبر///
منبع؛ آنا


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز